بازدید خانه طهران و بوتیک هتل نظامیه

به همت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران تور آشنایی با خانه اتحادیه و هتل بوتیک نظامیه اجرا شد.

روز دوشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران با حضور تعدادی از راهنمایان شهر تهران تور آموزشی آشنایی با خانه اتحادیه و هتل بوتیک نظامیه را برگزار کرد.

به گزارش روابط عموی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران در این برنامه علیرضا عالم‌نژاد از چهره‌های شناخته شده تهرانگردی، در جمع راهنمایان علاقه‌مند حاضر و اطلاعات کاملی در خصوص خانه اتحادیه را در اختیار شرکت‌کنندگان در این برنامه قرار داد.

در ادامه استاد ابوالقاسم ساسان از راهنمایان گردشگری با سابقه تهران، در جمع راهنمایان حضور و اطلاعات جذابی را در مسیر هتل بوتیک نظامیه ارائه کرد.

گفتنی است دیدار از هتل بوتیک نظامیه نیز در حالی برگزار شد که حامد درویش مدیریت این مجموعه حضور و توضیحاتی را در خصوص این مجموعه ارائه کرد.

برنامه تور آموزشی آشنایی با خانه اتحادیه و هتل بوتیک نظامیه از ساعت ۱۲ تا ۱۷ عصر روز دوشنبه ۲۶ فروردین به صورت پیاده و با حضور جمعی از راهنمایان گردشگری که در خیابان لاله‌زار و میدان بهارستان اجرا شد.

هدف از اجرای این برنامه، آموزش راهنمایان گردشگری و آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر تهران بوده است.

خانه طهران

عمارت اتحادیه یکی از مجموعه های معماری شاخص مرکز تاریخی تهران است که توانسته است مصون از توسعه شتابان شهر باقی بماند. این در حالی است که بسیاری از عمارت ها و باغ های اعیانی محله دولت هم چون باغ و عمارت امین السلطان ،مجموعه ناصر الملوک، مجموعه متعلق به خاندان هدایت و مجموعه خاندان پیر نیا پا برجا نمانده اند و یا نشانه های مختصری از آنها باقی مانده است؛ اما عمارت اتحادیه با وسعتی بیش از 8000 متر مربع در بطن بافت شهری متراکم با کاربری های تولیدی و تجاری هم چنان به نشانه گذشته خیال انگیز متشکل از باغ های محله دولت، در عین فرسودگی اما پایدار باقی است. بر اساس شواهد تاریخی عرصه ای که عمارت اتحادیه بر آن استقرار یافته است به دومین دوره از لایه های تاریخی شهری این عرصه مستحدثاث امین السلطنه و موسیو دمورنی نامی که مستشار اروپایی در آموزش حقوق بود باز می گردد. املاک این دو را امین السلطان خرید و حاج رحیم اتحادیه از ورثه امین السطان آن را خریداری کرد. بخش دیگر عرصه کنونی مجموعه اتحادیه قبل از تملک توسط حاج رحیم به علی خان ظهیر الدوله تعلق داشت. این بخش شاهد تخریب و انهدام به دست سربازان لیاخوف در زمان محمد علی شاه قاجار بود. رحیم خان اتحادیه این دو ملک مجاور را خریداری کرد و در سال 1335 قمری سردری برای آن ساخت که از طریق کوچه اتحادیه به خیابان لاله زار دسترسی داشت.گمان می رود بسیاری از بناهای موجود در عرضه فعلی در عمارت اتحادیه قبل از خریداری آن توسط حاج رحیم اتحادیه در این محل وجود داشته اند و اقدامات ساختمانی حاج رحیم اتحادیه بعد از تملک، محدود به ساماندهی وضع موجود بوده است. رواق ستون دار جبهه شمالی و سردر با شکوه ورودی از کوچه اتحادیه را باید جزو این دست از اقدامات فرض کرد. سبک معماری بناهای موجود در عمارت اتحادیه «شیوه تجدید گرا» ی متداول در دوران قاجار است. در این شیوه، گرایش به معماری نئو کلاسیک اروپایی با استفاده از ستون های افراشته و سر ستون های کورتنی، سنتوری بر فراز بازشوها و پوشش های شیروانی شاخص است. وجود وصیت نامه ای که وارث تنها در صورت سکونت در خانه واجد مالکیت می گردد سبب شد بعد از فوت حاج رحیم اتحادیه بناها دست نخورده باقی بماند و فرزندان و نوادگان ایشان به دلیل سکونت بخشی از اعضای خانواده در آن از تفکیک و فروش آن خودداری کنند، اما تفکیک و بهره برداری از بخش های مختلف عمارت آن در طول چند دهه رایج بود و هریک از فرزندان فضایی را در اختیار داشتند که با مداخله در عمارت قبلی ایجاد شده بود.

منبع:

عمارت تاریخی نظامیه

باغ و عمارت نظامیه همچنین معروف به لُقانطه مربوط به دورهٔ قاجار بود و در تهران، ضلع جنوبی میدان بهارستان قرار داشت. این باغ توسط میرزا آقاخان نوری برای بزرگترین پسرش میرزا کاظم خان نظام‌الملک احداث شد و در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱ به نام «عمارت نظامیه و نقاشیهای آن» در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. حاج عیلنفی کاشانی در دهه ۳۰ با وجود ثبت بودن بنا آن را تخریب کرد تا تهران برای همیشه یکی از عجیب‌ترین بناهایش را از دست بدهد. از آن زمان عمارتی کوچک باقی مانده در میان ده‌ها ساخت و ساز این محله اسم نظامیه یدک کشید و سال‌ها در کوچه‌ای بن بست و میان خانه‌های بلند مرتبه پنهان بود.

بنای نظامیه که به تازگی به بوتیک هتل نظامیه تبدیل شده، مربوط به دوره پهلوی اول است. بنایی آجری که می‌توان رد معماری وارداتی غربی در دوره پهلوی را در آن دید. سند این بنا سال ۱۳۱۰ ثبت شده و حالا ۸۸ سال دارد. کاظم خان فتاحی نوری با همسر و دخترخوانده‌اش عالم تاج ساکنان این عمارت بودند. فتاحی در سفارت آلمان برای خود اعتباری داشت و حتی زمانی مسئولیت تشریفات سفارت آلمان در چین به او سپرده شد.

عمارت نظامیه حالا پس از مدتی کاربری اداری قرار است تجربه متفاوتی در تهران باشد و پای بوتیک هتل‌ها را بیش از پیش در پایتخت باز کند.

روابط عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران

آخرین اخبار