برگزاری تور سنگلج با هدف آشنایی با اقدامات حفاظت و احیاء در محله سنگلج تهران

روز گذشته تور نیم روزه سنگلج با هدف آشنایی با اقدامات حفاظت و احیاء در محله سنگلج تهران، به همت کمیته حفظ آثار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و با همکاری دفتر توسعه محله‌ای سنگلج و انجمن سنگلج برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران، ۱۹ مهرماه تور نیم روزه بازدید از سنگلج با حضور تعدادی از راهنمایان گردشگری برگزار شد. این برنامه از خیابان خیام شروع و با گذر از کوچه های این محله از خانه پدری جلال آل احمد، خانه پدری دکتر حسابی، کلیسای گئورک مقدس، مسجد حاج رجبعلی و خانه مستوفی الممالک بازدید شد. در مکانهای مورد بازدید نیما توسلی نماینده قانونی انجمن سنگلج ضمن معرفی رویکردهای انجمن در مورد وضعیت بناها در حوزه حفظ آثار و مرمت در اولویت بقای محله سنگلج اشاره و توضیحات اجرایی را ارائه دادند.

در مسیر طی شده، در فضای پیرامونی کلیسای گئورک مقدس آرا حق نظریان، راهنمای گردشگری تهران توضیحاتی را در خصوص این بنای با ارزش به عنوان دومین کلیسای ساخته شده در تهران واقع در محله سنگلج ارایه کرد. در ادامه و در بازدید از خانه تاریخی مستوفی الممالک، مریم جلالی دبیر کمیته حفظ آثار تاریخی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و عضو انجمن سنگلج، ضمن توصیف شرایط نامناسب این خانه تاریخی، ابراز نگرانی کرد و گفت: وضعیت نامناسب بنا، عملکرد سریع وزارت ارتباطات و اداره پست به عنوان مالک را در رسیدگی به وضعیت بنا و مرمت هرچه سریعتر این عمارت ارزشمند، می طلبد.

راهنمایان گردشگری در ادامه مسیر از مسجد حاج رجبعلی بازدید کردند. مهمترین شاخصه‌های این مسجد، وجود گنبد دو پوش آن است که هر چه سریع‌تر به مرمت احتیاج دارد.

در پایان برنامه، تاتر سنگلج از قدیمی ترین تماشاخانه‌های فعال شهر تهران واقع در محله سنگلج، به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس، میزبان راهنمایان حاضر در این تور برای نمایش شب طولانی یلدا از ساخته های ناصر آویژه بود. اجرای این نمایش به خبرنگاران شهید تقدیم شد.

هدف از اجرای این برنامه، آشنایی راهنمایان گردشگری با ظرفیتهای بالقوه و بالفعل محله سنگلج و اقدامات احیا و حفاظت انجام شده در این محله بوده است که همکاران گرامی ضمن بازدید از بناها و محوطه های تاریخی، از زمینه های مشارکت خود در حفظ و احیای این میراث تاریخی شهر تهران آگاه می شوند.

در پایان از انجمن سنگلج و مدیریت تماشاخانه سنگلج برای همکاری در اجرای این تور تشکر و قدرانی می گردد.

عکس: محسن عباس زاده

آخرین اخبار