برگزاری دوره جنگل شناسی مقدماتی در جنگل خیرود

به همت کمیته تخصصی طبیعتگردی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران تور جنگل شناسی مقدماتی در جنگل خیرود اجرا شد.

روز پنجشنبه نهم تیر ماه، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران با حضور تعدادی از راهنمایان طبیعتگردی، تور جنگل شناسی مقدماتی را در جنگل آموزشی و پژوهشی خیرود استان مازندران برگزار کرد.

به گزارش روابط عموی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران در این برنامه دکتر وحید اعتماد مدیر جنگل پژوهشی خیرود، در جمع راهنمایان علاقه‌مند حاضر و اطلاعات کاملی در خصوص جنگل های هیرکانی بخصوص جنگ خیرود در اختیار شرکت‌کنندگان در این برنامه قرار داد.

دوره جنگل شناسی مقدماتی از ساعت 8 الی 17 با طی مسیر های اختصاصی جنگل خیرود و بازدید از جاذبه های مختلف این جنگل برگزار شد. جاذبه شاخص این جنگل آبشار آلاشور و درخت بلوط 800 ساله است و در بخش های مختلف چشمه، رودخانه و تالاب وجود دارد.

ارائه آموزش و انتقال دانش در حوزه جنگل شناسی در سطح مقدماتی با موضوعات جنگل های ایران، جنگل های هیرکانی، اکوسیستم جنگل ها معرفی انواع درختان و گیاهان مناطق هیرکانی برای راهنمایان طبیعت گردی

گزارش برنامه بصورت PDF

جنگل خیرود

جنگل آموزشی و پژوهشی خیرود واقع در مازندران، روستای نجارده.

تاریخچه تاسیس جنگل 1345

جنگل آموزشی و پژوهشی خیرود به مساحت 10.000 هکتار در حدود هفت کیلومتری شرق نوشهر قرار گرفته است. پایین ترین قسمت آن که مرز شمالی آن را نیز تشکیل می دهد با ارتفاع حدود 10 متر بالاتر از سطح دریای آزاد در مجاورت روستای نجارده شروع شده و تا ارتفاع حدود 2200 متر در ییلاق بالا می رود. این جنگل طی قرارداد شماره 13581 مورخ 15/11/1345 برای انجام کارهای آموزشی و پژوهشی در زمینه علوم و فنون جنگل و اجرای طرح های جنگلداری نمونه و بهره برداری اصولی و غیره به دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران (دانشکده جنگلداری آن زمان) واگذار گردید. طی موافقتنامه منعقده بین سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور و دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به استناد ماده 37 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها به عنوان :

الف : جنگل آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی در کلیه رشته های جنگل

ب : جنگل تعلیماتی برای دانشجویان

ج : جنگل الگو جهت ارائه راهکارهای فنی و اجرایی در سطح کشور

از سال 1345 تا 1375 به مدت 30 سال به دانشکده منابع طبیعی واگذار و در سال 1375 نیز به مدت 30 سال قرارداد مذکور تمدید گردید.

منبع:

http://kheyrud.ut.ac.ir/

روابط عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران

آخرین اخبار